یک شوینده وظایف مختلفی دارد. باید هم در آب سخت و هم در آب نرم کار کند و لکه هایی را که به عنوان مثال وجود دارد را از بین ببرد. ضایعات غذا، چربی پوست، خون و میوه. کثیفی های سست نیز نباید در حین شستشو به منسوجات بریزند. علاوه بر این، مهم است که منسوجات شسته شده پس از خشک شدن احساس خوشایند و تازگی داشته باشند. علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، مطلوب است که مواد شوینده حساسیت ایجاد نکند و تا حد امکان اثرات زیست محیطی کمتری داشته باشد.

مواد شوینده چیست و چه هدفی دارد؟

سورفکتانت ها ؛ صابون و سورفکتانت های مصنوعی. اینها از یک بخش چربی پسند و یک بخش دوستدار آب تشکیل شده اند. وظایف اصلی این مواد کاهش کشش سطحی آب، از بین بردن کثیفی، جلوگیری از کثیف شدن مجدد و حل کردن چربی است.

عامل کمپلکس / نرم کننده آب - به عنوان مثال. سیترات ها، گلوکونات ها، پلی آکریلات ها، NTA، EDTA، زئولیت ها و سودا. وظیفه اصلی اتصال یون های کلسیم و منیزیم در آب شستشو است، یعنی. آب سخت را نرم کنید آنها تا حدی به جلوگیری از کثیف شدن مجدد کمک می کنند و کار سورفکتانت ها را کارآمدتر می کنند. فسفات ها انتخاب سنتی هستند، اما از سال 2008 اینها ممنوع شده انددر مواد شوینده این به این دلیل است که استفاده از فسفات‌ها تا حد زیادی به اتروفیکاسیون دریاچه‌ها، آبراه‌ها و آب‌های ساحلی ما کمک می‌کند، در صورتی که تصفیه‌خانه‌ها از آنها مراقبت نکنند. متداول‌ترین جایگزین‌ها زئولیت‌ها و سیترات‌ها هستند و همچنین شکل‌دهنده‌های پیچیده‌ی تجزیه‌پذیر جدیدی وجود دارند که توسط تولیدکنندگان پیشرو ساخته شده‌اند. با این حال، تحقیقات نشان داده است که استفاده از زئولیت ها می تواند منجر به افزایش میزان گرد و غبار در خانه شود. این ذرات گرد و غبار نیز به قدری کوچک هستند که در صورت استنشاق آنها ممکن است خطراتی برای سلامتی به همراه داشته باشند، زیرا چنین ذرات کوچکی به داخل ریه ها می رسد.

قلیایی - به عنوان مثال. متاسیلیکات سدیم، دی سیلیکات سدیم، کربنات سدیم (سودا)، هیدروکسید پتاسیم و هیدروکسید سدیم. عملکرد قلیاها افزایش pH در آب شستشو برای حل کردن کثیفی و صابونی کردن اسیدهای چرب است که بخشی از کثیفی هستند. قلیاها یک اثر محافظتی مهم در برابر خوردگی بر روی قطعات فلزی در ماشین لباسشویی دارند.

سفید کننده / ضد عفونی کننده - رایج ترین سفید کننده، پرکربنات سدیم در پودر لباسشویی است. وظیفه آن حذف لکه هایی است که در آن رنگ به راحتی اکسید می شود، به عنوان مثال. لکه های قهوه، چای و میوه. سفید کننده های سدیم پرکربنات از دمای 60 درجه سانتی گراد. با افزودن فعال کننده های سفید کننده (TAED=تترا استیل اتیلن دیامین) می توان دمای اثر سفید کننده را تا 40 درجه سانتی گراد کاهش داد. TAED با سفید کننده واکنش می دهد و اسید پراستیک را تشکیل می دهد که حتی فعال تر از پراکسید هیدروژن است. در گذشته، پربورات ها نیز اغلب استفاده می شدند، اما به دلیل خواص سمی تولید مثلی ، این مواد از بین رفته اند.

مواد افزودنی مختلف :

آنزیم ها پروتئین هایی هستند که در تمام مواد زنده یافت می شوند. پروتئین ها، چربی ها و نشاسته معمولاً در لکه های روی لباس ما یافت می شوند. آنزیم ها به شکستن این لکه ها به همان روشی که غذا را در معده تجزیه می کنند، کمک می کنند. هنگامی که مواد تجزیه شدند، کار سورفکتانت ها برای حل کردن لکه ها بسیار آسان تر است.

آنزیم ها یک افزودنی کلیدی در شوینده های امروزی هستند. آنزیم ها در طول فرآیند شستشو به یک دوره نسبتا طولانی اثر نیاز دارند. آنها به گروه های مختلفی تقسیم می شوند:

پروتئازها (پروتئین های برش) بسیار مهم هستند زیرا بیشتر لکه ها حاوی پروتئین هایی هستند، به عنوان مثال. خون، شیر، شکلات، تخم مرغ، علف و گوجه فرنگی.

آمیلازها (نشاسته و کربوهیدرات ها را تجزیه می کند). آمیلازها لکه های نشاسته ای سیب زمینی، پاستا، پودینگ شکلاتی و غیره را تجزیه می کنند

لیپازها (چربی را می شکافند) لکه های چربی را حل می کنند. لیپاز لکه های ناشی از به عنوان مثال را تجزیه می کند. کره، رژ لب و سس مایونز

سلولازها (سلولز را تجزیه می کنند) از تشکیل گره جلوگیری می کنند. انباشته شدن الیاف شل، روی منسوجات پنبه ای و کتان.

CMC ، کربوکسی متیل سلولز، به عنوان یک حامل کثیفی در محلول شستشو عمل می کند. این به سادگی کمک می کند کثیفی های حل شده با آب شستشو شسته شوند.

PVP ، پلی وینیل پیرولیدون، مانند CMC، اثر محافظتی دارد و برای جلوگیری از تغییر رنگ منسوجات به مواد شوینده اضافه می شود.

گاهی اوقات براق کننده های نوری به مواد شوینده اضافه می شوند تا لباس ها تمیزتر به نظر برسند. این بدان معناست که چشم لباس‌ها را سفیدتر از آنچه هست می‌بیند و رنگ پارچه‌ها روشن‌تر به نظر می‌رسد. آنها در محصولات دارای برچسب زیست محیطی مجاز نیستند .

LAS ، آلکیل بنزن سولفونات های خطی، به اصطلاح سورفکتانت های آنیونی هستند. LAS اولین سورفکتانت مصنوعی است که از روغن تولید شده است و خاصیت شستشوی بسیار خوبی دارد. با این حال، در شرایط خاص و در صورت تجزیه ناکافی، می تواند برای موجودات آبزی سمی باشد، به عنوان مثال. ماهی، جلبک و سخت پوستان. این بدان معنی است که LAS در شوینده های دارای برچسب زیست محیطی  تایید نشده است و بنابراین در شوینده های ساخت سوئد نادر هستند. با این حال، اغلب در شوینده های وارداتی ظاهر می شوند و این می تواند خطراتی برای محیط زیست ایجاد کند.

منبع:: دیکالا

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ